Hard oordeel pers over goedbedoelde aktie Spaanse posterijen
Nationaal en internationaal commentaar op Correos
critici noemen campagne ongevoelig
Hoofdzetel Correos |
Europese maand van diversiteit
Ter gelegenheid van de Europese maand van diversiteit die samenvalt met de verjaardag van de moord op de Afro-Amerikaan George Floyd, lanceerde Correos de postzegelverzameling "Equality Stamps". Dit om het bewustzijn over diversiteit, inclusie en gelijke rechten te vergroten.
Een serie van postzegels in 4 tinten waarvan de witte het duurste en de donkerste het goedkoopste.
Wat schrijft de pers o.a.:
RTL Nieuws
"Een antiracismecampagne van het Spaanse postbedrijf Correos valt in verkeerde aarde. Het bedrijf introduceerde postzegels in huidskleuren. De lichtste zegel kost 1,60 euro, de donkerste slechts 0,70 euro. Critici noemen de campagne ongevoelig".
De Telegraaf
De antiracismecampagne van het Spaanse postbedrijf Correos zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen. Het bedrijf introduceert postzegels in verschillende huidskleuren en maakt de witte zegel het duurst. Deze actie valt niet bij iedereen in goede aarde.
Fok.nl
"Spaans postbedrijf onbedoeld racistisch met antiracisme postzegels".
"Critici verwijten het postbedrijf (Correos) gebrek aan empathie
en op social media vlogen de beschuldigingen van racisme
het postbedrijf om de oren. "Per ongeluk racistisch", merkte een gebruiker van sociale media op. Een andere gebruiker schreef: "Per ongeluk VOX", verwijzend naar de extreemrechtse Vox-partij van Spanje".
HLN
"Spaanse postdienst krijgt bakken kritiek op ‘gelijkheidspostzegels’"
ABC
"Miles de usuarios han compartido la opinión de que a la compañía pública no le ha dado buen rédito la campaña contra el racismo, pues ha asignado un precio menor y ha devaluado el color negro frente al blanco.
"Duizenden gebruikers zijn van mening dat het beursgenoteerde bedrijf niet succesvol is in de campagne tegen racisme, omdat het een lagere prijs heeft toegekend en de kleur zwart heeft gedevalueerd ten opzichte van wit".
La Vanguardia
"Críticas a una campaña antirracista de Correos".
"Kritiek op antiracistische campagne van Correos"
Gràffica
"Correos lanza una polémica campaña que pretende luchar contra el racismo".
"Correos lanceert controversiële campagne om racisme te bestrijden"
"Postzegels met donkere huidtinten die minder waard zijn dan lichtere".
The Guardian
"Spain's postal service accused of racism over flesh-toned stamps". "De Spaanse post wordt beschuldigd van racisme over vleeskleurige postzegels".
Het is uiteraard goed bedoeld van Correos. Maar de marketeers van Correos kunnen zich de nationale en internationale kritiek zwaar aantrekken.
Reacties
Een reactie posten