Spanje grijpt verder in tegen belastingontduiking

Moitié - Moitié

Spanje grijpt verder in tegen belastingontduiking met Ley de Medidas de Prevención y Lucha contra el Fraude Fiscal

Ruim 25 jaar geleden kocht  ik mijn eerste hotel in Wallonië en ik moet zeggen dat het met mijn Nederlandse achtergrond, qua zaken-cultuur, het wel even wennen was. De cultuur wende best wel snel maar met een gedeelte daarvan nam ik toch wel enige nodige afstand.

Het hotel was nog niet overgedragen of de eerste vertegenwoordigers stonden al op de stoep om hun producten aan te prijzen, maar het ging niet over de kwaliteit van het product of leveringsbetrouwbaarheid of service in geval van calamiteiten, n
één, daar ging het niet over, het ging over "Moitié - Moitié", "50 - 50", de manier van factureren.
In dit geval dus de helft met factuur en de helft zonder en helemaal zonder kon ook. We spreken hier over 1992.
Of je nu met of zonder factuur kocht, de btw betaalde je altijd dus die gleed in de zak van de leverancier. Toen ik er naar vroeg waarom dan toch btw moest worden betaald zei men: "dat is mijn beloning dat ik u faciliteer om zwarte omzet te kunnen draaien". 
Ook herinner ik me een leverancier van kassaregisters, ik had er twee nodig. Hij kon voor mij op een fiscaal-vriendelijke manier deze kasregisters afstellen, absoluut veilig en oncontroleerbaar.

Spanje heeft nieuwe wet voor belastingontduiking
Een nieuwe wet: Ley de Medidas de Prevención y Lucha contra el Fraude Fiscal, Wet inzake maatregelen ter voorkoming en bestrijding van belastingfraude is dinsdag 13 oktober 2020 door de regering goedgekeurd.
Cashbetalingen van meer dan 1.000 euro worden verboden als het gaat om betalingen van business to business. Deze grens lag op 2.500 euro. Particulieren, Spaans ingezetenen, kunnen nog wel contante betalingen doen tot 2.500 euro. Niet ingezetenen van Spanje kunnen tot maximaal 10.000 euro contante betalingen doen, dit was  15.000 euro. 

Nu de 
Ley de Medidas de Prevención y Lucha contra el Fraude Fiscal is goedgekeurd kunnen de parlementaire procedures van start gaan.
Het doel van de 
Ley de Medidas de Prevención y Lucha contra el Fraude Fiscal is belastingontduiking beter tegen te kunnen gaan en de verborgen economie aan te pakken. 

Of het zal helpen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Huiseigenaren in Spanje slecht beschermd

Reacties op struikrovers op de Spaanse autosnelwegen

Groene, rode en blauwe lijnen op Spaanse wegen