Zekerheidje om Spaanse fiscus achter je aan te krijgen

Zwart werken is van alle tijden

Links origineel, rechts kopie
Zwart werken is van alle tijden. In Spanje werken vele miljoenen mensen geheel of gedeeltelijk zwart. 
In de statistieken komen ze amper voor, maar zwartwerkers vormen in Spanje een belangrijk onderdeel van de samenleving en van de economie.
Naast mensen die volledig 
zwart werken in Spanje zijn er honderdduizenden die maar gedeeltelijk op een loonlijst staan.

Geen pin en geen kassabon
In principe ga ik altijd naar lokale restaurantjes, terrasjes of chiringuitos. Deze week kon ik het niet weerstaan om op de Paseo Maritimo in Los Alc
ázares een terrasje te doen bij Engelstaligen. Tot ruim anderhalf jaar geleden kon men daar als tapas Nederlandse vlammetjes krijgen, nu kan men als ontbijt witte bonen in tomatensaus eten en als tapas een hamburger of een antipasta met wat stokbrood. Typisch Spaans, dus. Mijn echtgenote en ik waren er al zo vaak voorbij gelopen en we gingen er zonder enige verwachting zitten, puur uit nieuwsgierigheid.  

Corona-onveilig afrekenen
Na een drankje en de antipasta hadden we het wel gezien en wilde ik 'corona-veilig' afrekenen met mijn 'tarjeta'. "Neen, we hebben geen pin" zei me de uitbaatster in het Engels. Gelukkig had mijn echtgenote contant geld bij zich. 
De bon kwam, zonder naam, zonder btw-nummer, anoniem en de kopie!! van de bon kreeg ik ook. 

Geen pin en geen kasregister
Geen pin en geen kasregister, zekerheidje om Spaanse fiscus achter je aan te krijgen.

N.B.: buitenlanders met een horecabedrijf in Spanje liggen onder een vergrootglas bij de Spaanse fiscus. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Huiseigenaren in Spanje slecht beschermd

Reacties op struikrovers op de Spaanse autosnelwegen

Groene, rode en blauwe lijnen op Spaanse wegen