Struikrovers op de Spaanse autosnelwegen

Struikrovers op de Spaanse autosnelwegen

vertrouw op u zelf en stop niet

Zelf hebben we, mijn echtgenote en ik, het tot tweemaal toe meegemaakt en ook dit jaar zijn er weer struikrovers op de weg die auto's proberen te doen stoppen. Zo kreeg ik deze week een berichtje van een Belg die ternauwernood ontsnapte in de omgeving van Barcelona. 

Vliegveld Malaga
Het was in 1999 dat we op het vliegveld van Malaga een auto gehuurd hadden. Bij het verlaten van het vliegveld-terrein werd ik met de door ons gehuurde auto de kant ingedrukt door een personenauto met een Spaans kenteken. We stonden al wel stil maar hadden nog net tijd genoeg om de auto centraal te vergrendelen. Gelijktijdig sprongen uit de berm een paar mannen die de portieren van de auto en kofferbak probeerden te openen. Geen resultaat, maar ze lieten ons wel met een lek gestoken achterband achter.

Omgeving van Barcelona, geen signaal op mijn boordcomputer die zelfs aangeeft indien mijn ruitenvloeistof bijna op is
Eind augustus vorig jaar in de omgeving van Barcelona kwam er een auto naast me rijden, druk gebarend dat er iets niet in orde zou zijn en hij probeerde me de vluchtstrook op te drukken. Ik liet me, deze keer, onder aanvoering van mijn echtgenote niet gek maken. Minderde vaart, maar bleef wel rijden, en de man verdween als een speer, waarop ik hem op afstand ben gevolgd. Hij verliet de autoweg bij de eerstvolgende afslag. Ook niet zo slim van de man, hij zou toch moeten weten dat de auto waarin ik rijd zelfs aangeeft op de boordcomputer dat er te weinig ruitenvloeistof in het reservoir zit. 

"Dit is een overval" gilde mijn vrouw  
De Belg schreef me als volgt: "We waren op weg naar onze vakantiebestemming. Net voor (ten noorden van) Barcelona, op een stuk van de AP7 zonder tol, komt een BMW naast ons rijden, met door het raampje een druk gebarende man als zou er iets mis zijn met onze auto. Hij gebaart te volgen en mijn eerste gedachte is van dat ook te doen. De BMW rijdt voor ons, alarmlichten aan en gaat op de pechstrook rijden. Ik vertraag en op dat ogenblik roept mijn vrouw: "niet stoppen, het is een overval!".

Hoe opereren carjackers?
Carjackers opereren in een zone van de snelweg die tolvrij is. Op die manier vermijden ze dat hun auto en zijzelf worden vastgelegd door de bewakingscamera's van de tolpoort. 

Eenvoudige werkwijze: het slachtoffer laten schrikken door bijvoorbeeld een voorwerp tegen de auto te gooien (of te schieten). Of de bestuurder gewoon doen geloven dat zijn auto iets ernstigs mankeert. Er komt natuurlijk wel enig acteerwerk aan te pas. 

Slagen ze niet in hun opzet, dan kiezen ze het hazenpad door de eerstvolgende afrit te nemen. 

Het gaat daarbij natuurlijk altijd om auto's met een buitenlands kensteken of om huurauto's.

Waar waren de daders op uit

 "Wat er met ons gebeurd zou kunnen zijn, blijft een open vraag," schrijft de Belg in zijn bericht aan mij. "Waren de daders uit op de auto, op de inhoud, op geld en betaalkaarten? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat struikroverij nog steeds bestaat en nog wel in een land van de Europese Unie".

Advies
: nooit stoppen, fototoestel bij de hand. Zelf overweeg ik een dashcam voor en achter te kopen.

Hebt u soortgelijke ervaringen? Deel deze, dit kan met naam of anoniem. Helemaal onder het bericht: "Voer je opmerking in ..."

Reacties

  1. Duidelijk zichtbaar enkele foto's nemen, zeker nooit stoppen. Veel claxoneren helpt ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze gooien eieren op je vooruit,de ruit is warm.
    Je doet uit reactie gelijk je ramenwisser aan.
    DOE DIT NOOIT WANT HET EI OP HET WARME RAAM MAAKT JE RUIT ZO SMERIG JE ZIET NIKS MEER.
    Dat is hun bedoeling je moet stoppen je ziet echt niks meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Huiseigenaren in Spanje slecht beschermd

Reacties op struikrovers op de Spaanse autosnelwegen

Groene, rode en blauwe lijnen op Spaanse wegen