Naar België per auto vanuit Spanje


IJs krabben op de vooruit vanochtend in Dijon
(3e en laatste etappe Dijon - Ardennen, vandaag was het dakterras gesloten, met de hulp van Einstein het Passagier Lokalisatie Formulier ingevuld)

Het was weer even wennen. Gisteren deed de zon in La Jonquera nog haar werk om het ijs van de ruiten van de auto te doen smelten, vandaag in Dijon was het echt even zelf krabben. 

Prima hotel met goede "Corona-organisatie" in Dijon
Het hotel waar we overnachtten ligt strategisch goed gelegen. Weinig tijdverlies om autoweg op c.q. af te rijden. Daarnaast voldoet het aan onze primaire vereisten, goede sanitaire voorzieningen, ruimte op de kamer en natuurlijk een goed bed. Goede bedden hebben de meeste hotels tegenwoordig wel.
De hotelselectie begint bij ons altijd of ons hondje welkom is. Dan pas gaan we verder kijken of die bedden dan wel goed zijn.

Hotel open maar restaurant dicht en toch een lekkere hap eten

Het hotel was open, maar het was wel huisarrest op je kamer omdat alle faciliteiten gesloten waren. Niet alleen het restaurant maar ook de algemeen toiletten. Gewoon op de kamer dus je plasje en je poepje.
Er was een programma van wat standaard maaltijden. Prima geregeld en de kwaliteit was gezien de omstandigheden zeker niet slecht, uitstekend. 
Dik tevreden, dikke pluim dat Comfort Hotel in Dijon. 

Passagier Lokalisatie Formulier, je kunt zelf bepalen of je in quarantaine wilt 
Belgisch ingezetenen die terugkeren uit het buitenland dienen het Passagier Lokalisatie Formulier in te vullen. Nederlanders op doorreis hoeven dit niet maar overnachten zij in België dan weer wel.

Einstein en het Passagier Lokalisatie Formulier

Het Passagier Lokalisatie Formulier is wel door heel erg slimme mensen in elkaar gezet, zeg maar Belgische Einsteintjes die politiek over de taalgrenzen en frustraties keken. Einstein glimlacht in zijn graf.

Dit formulier bepaald dus of iemand wel of niet in quarantaine moet!!!


Om een voorbeeld te geven:

Hoe vaak wast u uw handen
1. heel vaak;
2. soms;
3. waarom zou ik mijn handen wassen.
(dat staat er niet echt, hoor)

Nogal makkelijk dus. Wie wil kan dus in quarantaine, wie niet wil vult dus net wat anders in.


N.B.: via facebook zag ik een aantal opmerkingen en vragen en onjuiste opmerkingen voorbij komen. Hierop zal ik en van de komende dagen op terug. 
Maar alvast dit: terugreizen vanuit Spanje naar je thuisland is altijd mogelijk en inreizen per auto vanuit België of Nederland kan dus (nu op 23/11) nog steeds niet.

---------------------------





(2e etappe La Jonquera - Dijon, het dakterras wordt kouder)

Het hotel in La Jonquera was weer prima. Men moet wel tegen vrachtwagenchauffeurs kunnen, maar waar vrachtwagenchauffeurs zijn is het eten goed. Zo dus ook in La Jonquera, waar de Covid-19 regels in het restaurant soepel, te soepel werden toegepast.

Wat doen die politieagenten bij mijn auto

Toen ik met onze hond naar buiten ging vanochtend stonden er een aantal politieagenten bij mijn auto. Zowel links als rechts van mijn auto stond een bepantserde politiebus.

Koude zweet op het voorhoofd 
Hoewel wij alles voor de reis goed voor elkaar hebben, wij voldoen aan de norm terugreis naar het thuisland en daarnaast ook nog een medische noodzaak.  
Zou die noodzaak er niet zijn geweest dan hadden we nu nog in Los Alcázares gezeten omdat wij voldoende ruimte hebben voor de 183-dagen-regeling. 

Met mijn hond aan de lijn ga ik naar de agenten en vraag wat er aan de hand is met mijn auto. "Oh, is dat uw auto". "Niets meneer, maar we komen hier ontbijten want we hebben de hele nacht gewerkt". 

"Welke kant gaat u op" vraagt een politieagent  
Een van de agenten vraagt me al wijzend welke kant ik op ga, naar noord of zuid, en ik wees de goede richting in. 
De agenten hadden nachtdienst gehad in het kader van de avondklok en inreisverboden en kwamen in het restaurant van het hotel ontbijten.
Ze waren zeer tevreden over hun vangst want veel mensen hebben die nacht in de auto doorgebracht op een parkeerterrein. Veel buitenlanders die zonder legitieme redenen in wilden reizen zijn teruggestuurd. 

Onderweg van La Jonquera naar Dijon
De weg was stil, veel, heel veel vrachtauto's gezien. Door Lyon, normaal een moeilijk neembare "vesting" trokken we als een streep.

Het dakterras was wel koud en wordt morgen nog kouder, dus het wordt binnen blijven.

ik laat u morgen graag weer weten als we thuis zijn in de Ardennen.

P.S.: Was uw handen, houdt afstand en wees vooral lief voor elkaar. 



Wat vooraf ging
In principe mag je gewoon door Frankrijk en Spanje reizen om naar huis te gaan. 

De komende dagen zal ik u via mijn weblog informeren hoe de reis per auto vanuit Spanje naar België verloopt. En wat voor hobbels, controles, aanhoudingen we eventueel tegenkomen. Ook hoe het gaat in de hotels.

Mijn Spaanse vrienden hebben me verzekerd dat ik in Spanje weinig problemen zal ondervinden. 

Wilt u op de hoogte blijven klik dan bovenin op abonneren en u krijgt automatisch de updates in uw mail-box. Hebt uzelf ervaringen die u wilt delen stuur me een e-mailtje (zie onderin dit artikel).

Nog acht behandelingen van meer dan twee uur te gaan in het UZ Leuven. Uitgestelde behandelingen van het voorjaar.
Maar nu wel de dag ervoor, eerst even een Coronatest. Dus ieder consult in Leuven betekent 2 keer 240 km, maar we hebben het er graag voor over.

Voorbereidingen voor de reis van Spanje naar België
Zowel de website van buitenlandse zaken van België als van Nederland geven actuele informatie over de situatie i.v.m. Covid-19 en wat wel en wat niet mag. 
Dus ook: wie wel en wie niet kan/mag reizen. 
Als men door of in Frankrijk reist (ook als buitenlander) dat dient o.a. een van deze formulieren ingevuld te worden. Overigens is naar het land reizen waar  men woont altijd toegestaan. 
Denk wel aan de juiste rijrichting!! En in hoeverre geldt dat als men de autoweg afgaat om te overnachten in een hotel.

Belangrijke uitzondering om door Frankrijk te reizen
Er kan ook (nog) een dringende reden zijn dat u vanuit Spanje naar België of Nederland moet. Deze dringende reden dient goed gedocumenteerd te zijn en daarnaast dient volgend formulier ingevuld te worden.
ATTESTATION DE DÉPLACEMENT VERS LA FRANCE MÉTROPOLITAINEDEPUIS UN PAYS IDENTIFIE COMME ZONE DE CIRCULATION DE L’INFECTION DU SARSCoV-2

Spanje - België in 3 dagen

Wij voldoen zowel aan de dringende reden als dat we gaan naar het thuisland. Dus eigenlijk mag de reis dus geen problemen opleveren. 

Zaterdagochtend vertrekken we. De eerste overnachting is in La Jonquera in Spanje, de tweede in Dijon in Frankrijk.

Via een korte up-date zal ik deze dagen u deelgenoot laten zijn van mijn ervaringen onderweg. 
Ik heb alle benodigde formulieren, de laatste informatie gecheckt. Het is op dit moment nog zo als ik eerder in dit weblog schreef. 

Zaterdag 21 november Los Alcázares - La Jonquera
De wegen waren stil. Om goed 09.00 uur vertrokken uit Los Alcázares. Bij Alicante zagen we een auto met Nederlands kenteken. Later zien we nog twee auto's met Frans kenteken.
Geen caravans, geen campers, geen Duitsers, geen Belgen, geen Nederlanders, Britten of welke nationaliteit ook. 
Naar het zuiden, dus aan de andere kant ook geen campers of caravans, die er in deze tijd van het jaar toch ook nog volop zijn.

Tussen Valencia en Barcelona waarschuwingsborden dat er controles zouden zijn. Niet gezien of in ieder geval niets van gemerkt.

Stille wegen, die nog stiller worden na het passeren van Barcelona. Ik voelde me een kleine jongen tussen alleen maar vrachtauto's. Soms op wegen met 3 en 4 banen zag ik voor me geen enkel verkeer. 

Lunchen op het dakterras
Alleen benzine tanken en eigen broodjes en koffie mee. Overigens het benzine-verbruik viel reuze mee omdat de cruise-control zijn werk zonder intervallen kon doen.

Fransman meteen na de grens teruggestuurd
Een Fransman met  zijn echtgenote die begin van de avond Spanje binnenreed werd aangehouden en bevolen terug te gaan. Ik sprak hem net in het hotel waar we ook verblijven. Hij had gehoord dat de controles wel mee zouden vallen en was op weg naar zijn vakantiehuis. 
Hij werd niet beboet maar wel begeleid door de politie naar het hotel.

Morgen verder en Frankrijk in, waar men kennelijk toch wat strikter is, zoals mijn Fransman zei vanavond.



Zondag 22 november La Jonquera - Dijon

Maandag 23 november Dijon - Belgische Ardennen


 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Huiseigenaren in Spanje slecht beschermd

Reacties op struikrovers op de Spaanse autosnelwegen

Groene, rode en blauwe lijnen op Spaanse wegen